Handlem elektronicznym nazywamy wszystkie te procedury, w których sprzedawcy korzystają z urządzeń elektronicznych po to, by zawrzeć umowę kupna-sprzedaży z klientem. Środkami przekazu w takim wypadku może okazać się telefon stacjonarny bądź komórkowy, a także faks, Internet oraz telewizja. W ten sposób można zawrzeć transakcję handlową. Obecnie najpowszechniejszą formą jest handel internetowy, a wirtualne sklepy dziennie odwiedzają setki zainteresowanych.
Jakie są główne cechy e-commerce?
– transakcje opierają się na protokole IP
– zarówno towary, jak i usługi zawsze zamawiane są bezpośrednio przez klienta mającego status on-line, natomiast wszelakich płatności oraz dostaw można dokonać zarówno w sieci jak i poza nią
– należy pamiętać, że w zakres e-commerce nie wchodzą wszelakie zamówienia robione za pośrednictwem telefonu, faksu lub poczty elektronicznej
Handel e-commerce może mieć trzy różne formy. Pierwsza z nich jest bezpośrednia ? tutaj wszystkie elementy procesu odbywają się za pośrednictwem sieci. Jest to złożenie zamówienia, zapłacenie za towar a następnie jego dostawa. Sposób pośredni polega na tym, że wszystkie procesy poprzedzające dostawę (czyli poszukiwanie towaru, złożenie zamówienia i realizacja płatności) przebiegają online, natomiast sama dostawa jest tradycyjna. Na końcu forma hybrydowa, w której zastosowanie znajdują różne formy przejściowe.
W handlu elektronicznym udział biorą różne podmioty. Mogą być to przedsiębiorstwa oraz konsumenci, w kilku różnych konfiguracjach. E-commerce daje naprawdę wiele korzyści i dlatego stał się tak bardzo popularnym sposobem na zatwierdzanie umów handlowych. Co przede wszystkim daje nam handel internetowy?
– ogromną oszczędność ? przedsiębiorstwo nie musi idealnie wyposażać biur, równocześnie zmniejsza liczbę zatrudnionych i skraca kanały dystrybucji
– oszczędność czasu oraz podróży dla klientów ? nie trzeba już jechać na drugi koniec Polski, by zdobyć upragnioną rzecz ? wystarczy zamówić ją na Internecie i gotowe!