Jeszcze 15 lat temu mało kto słyszał o biznesie internetowym. Obecnie pojęcie to jest tak bardzo powszechne, że trudno znaleźć młodą osobę po 30 roku życia, która nigdy nie słyszałaby o nim. Na samym początku elektroniczny biznes zaczynał rozwijać się w większych firmach oraz międzynarodowych korporacjach. Wówczas ukrywał się pod nazwą EDI, czyli Electronic Data Interchange. To nic innego, jak elektroniczna wymiana dokumentów.
W latach 60 XX wieku po raz pierwszy zaczęto korzystać z komputerów jako narzędzia biznesowego. Wprowadzenie specjalnego systemu ERMA umożliwiło dziewięciu pracownikom Banku Amerykańskiego prężne wykonywanie pracy, jaka do tej pory była udziałem aż 50 pracowników. Z wolna zaczęto zatem dostrzegać niewątpliwe zalety tego typu rozwiązań. Dzięki szybkiemu rozwojowi tej branży zaczęto korzystać z komputerów w wielu firmach, automatyzując proces administrowania płacami, tworzenia raportów czy też rozplanowywania harmonogramów produkcji.
E-biznes, który powstał w latach 60, dziś ma zdecydowanie odmienny kształt. Jakie są jego cechy charakterystyczne?
– to wszelakie procesy, które przeprowadza się drogą elektroniczną
– wiedzie rolę pierwszoplanową jako przekaźnik informacji nie tylko w jednej firmie, ale również pomiędzy wieloma różnymi korporacjami i przedsiębiorstwami
– to nie tylko proces samej zawieranej drogą elektroniczną transakcji, ale również wszystkie inne procesy, które do takowej transakcji prowadzą
– tak naprawdę każde wykorzystanie technologii z dziedziny IT można nazwać biznesem elektronicznym. Inaczej mówiąc, nie są to tylko skomplikowane obliczenia wykonywane przez księgowych czy wielkich programistów, ale również proste pisanie tekstu w edytorze takim jak Word czy robienie obliczeń w Excel.
Nie można przy tym zapominać, że e-biznes to przede wszystkim aspekt tyczący się działalności gospodarczej. Przedsięwzięcie internetowe może mieć charakter taktyczny lub strategiczny ? czasem wspierając biznes w jego tradycyjnej formie, a czasem zupełnie go z powodzeniem zastępując.