Pomysł jest najważniejszy

    Teoretycznie wszystko już było – mówiono wiele razy w świecie sztuki, biznesu czy polityki. W rzeczywistości jednak ostatnie lata pokazały wyraźnie, że kreatywność ludzi tworzących każdą z tych dziedzin nie zna granic i wciąż pojawiają się nowe siły zdolne całkowicie zaburzyć dotychczasowy kierunek rozwoju. Dlatego tak ważne jest odpowiednie wyszukiwanie utalentowanych i pomysłowych ludzi, którzy będą w stanie realnie kształtować swoje otoczenie i nie stracą wszystkich ciekawych koncepcji. Szczególnie mocno stawia się na przedsiębiorczość, gdyż praktycznie pod każdym względem dla społeczności lokalnej i biznesu, gospodarki kraju – lepszy jest młody człowiek planujący założenie własnej firmy, niż ten celujący w jakikolwiek etat w czyjejś firmie.
    Niestety w Polsce wciąż bariery stanowi brak przekonania młodych ludzi do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – chociaż warunki gospodarcze mocno się zmieniły i znacznie łatwiej o kontrahentów oraz klientów czy inwestorów, to istnieją wciąż inne bariery. To strach przed biurokracją i bardzo skomplikowanymi regulacjami prawnymi sprawia, że wiele osób boi się zaryzykować. Także wysokie koszty utrzymania pracownika, a nawet w przypadku firmy jednoosobowej – opłacenie własnych składek i opodatkowania – nie zachęcają do wejścia na rynek.
    Osoby z zapleczem finansowym mają bez wątpienia ułatwiony start, ale państwo i organizacje unijne starają się bardzo mocno wspierać pomysłowych młodych przedsiębiorców. Wiele środków przekazywanych jest na konkretne cele, jak najem lokalu czy nabycie sprzętu umożliwiającego odpowiednie konkurowanie z innymi podmiotami na rynku. Granty i współfinansowanie kredytów w bankach inwestycyjnych przez państwo – to jedne z wielu metod wspierania tych, którzy mają na biznes tylko i wyłącznie biznes. Jak pokazuje bowiem przykład niejednej współczesnej i historycznej wielkiej marki – koncepcja jest dużo ważniejsza od pieniędzy na start.
    Inwestorów prywatnych dzisiaj nie brakuje, tak samo jak programów wspierających start działalności gospodarczych – pieniądze można znaleźć, ale zarówno inwestora jak i analityków w urzędach i organizacjach pozarządowych przekonać trzeba do swojego pomysłu. Tylko i wyłącznie odpowiednia wizja własnego biznesu, połączona z przemyślanym i właściwie uzasadnionym ekonomicznie modelem biznesowym jest w stanie obronić konkretny biznesplan przed jakąkolwiek krytyką.
    Często do odniesienia sukcesu w biznesie nie jest wcale potrzebna wielka wiedza z zakresu finansów, rachunkowości, zarządzania czy marketingu. Wręcz przeciwnie, wiele firm, które na przestrzeni ostatnich dekad odniosły sukces, opierało się na osobie charyzmatycznego założyciela i twórcy, który jednocześnie pozostawał najważniejszym prezesem i udziałowcem swojej firmy do samego końca. Od jego wizji i pomysłu na własną firmę zależał kierunek rozwoju i niesamowity sukces, a niejednokrotnie po przejęciu marki przez kogoś z zewnątrz, cały potencjał umierał. Osoba charyzmatycznego lidera jest w prawie każdej organizacji nie do przecenienia i na wagę złota.