Biznes w odsłonie elektronicznej

    Przenoszenie biznesu do sieci pozwala na całkowitą zmianę modelu biznesowego i czasami z takiego kroku decyduje się skorzystać tylko jedna firma, a niekiedy odmienia się cały rynek usług. Tak było chociażby z bankowością i zakładami bukmacherskiemi. Przez wiele lat trudno było wyobrazić sobie w ogóle jakąkolwiek alternatywę dla placówek banków i kolejek w nich, albo zamknięcie licznych punktów zakładów bukmacherskich. Dzisiaj widać wyraźnie, że ludzie bardzo chętnie przerzucili się do Internetu, gdyż poprzez sieć załatwić mogą wszystkie te rzeczy dużo szybciej, wygodniej i w dowolnie wybranej chwili – nawet w środku nocy.
    Aby jednak najpierw przekonać te miliony użytkowników do tego, aby zaczęły chętnie wykorzystywać Internet do obstawiania wyników sportowych oraz zaufały w bezpieczeństwo samodzielnie wykonywanych online przelewów, niezbędne były odpowiednie inwestycje w zaplecze technologiczne, oprogramowanie i reklamę. Wszystko co nowe, początkowo budzi pewne obawy, a po czasie ze względu na dużo wygodniejsze stosowanie, absolutnie detronizuje dotychczasowe standardowe rozwiązanie – tak było chociażby w przypadku elektronicznej poczty wypierającej klasyczne pisanie listów.
    Dzisiaj urzędy pocztowe nadal funkcjonują i listonosze nadal mają co nosić, ale coraz rzadziej są to pocztówki czy listy słane między ludźmi, a przeważnie rachunki czy korespondencja urzędowa. Elektroniczna poczta kompletnie zrewolucjonizowała myślenie ludzi o wygodzie i możliwości załatwiania prostych rzeczy przez Internet – dość szybko przekonali się więc oni do robienia zakupów online, wnioskowania o kredyt w elektronicznym banku, czy nawet realizowania recept w wirtualnej aptece. Każdy z tych pomysłów wymagał jednak do realizacji nie tylko odpowiedniego oprogramowania pozwalającego na realizowanie zamówień i ich obsługę przez automatyczny algorytm.
    Ważne było przede wszystkim posiadanie własnej bazy klientów, która mogłaby rozpocząć wykorzystywanie nowej platformy kontaktowej od zaraz. W tym kontekście dużo trudniej o przyciągnięcie nowych klientów do firmy, która jeszcze nie istnieje i chce się zareklamować przez świeżo zaprojektowany portal internetowy, niż firmie z duża bazą stałych klientów, którzy mieliby wejść dla korzyści nawet na nieatrakcyjną firmową stronę. Dbając o swoją elektroniczną odsłonę dzisiaj nie wystarczy już tylko posiadać witrynę www, która daje się znaleźć przez wyszukiwarkę internetową.
    Nawet dla całkowitego amatora w sieci bardzo łatwe jest odróżnienie dobrej i profesjonalnej firmy od małej i amatorskiej na podstawie budowy strony www – wystarczy sprawdzenie częstotliwości aktualizacji czy oszacowanie szaty graficznej. Brak takich funkcjonalności jak sklep online czy szybkie połączenie z profilem facebooka albo twittera, także mówi wiele o aktualności danego przedsięwzięcia. Bez widoczności na różnych portalach społecznościowych, trudno jest dzisiaj w ogóle zaznaczyć swoją rynkową obecność – na szczęście nie brakuje firm gotowych do zajmowania się tymi rzeczami za właściciela.